برنامه غذاهاي امروزي معمولاً دارای مقدار زيادي چربي به خصوص چربي‌هاي بي كيفيت است كه براي سلامتي مضر است. اين چربي‌ها بیشتر در بافت شكم تجمع مي‌يابند و به سختي نيز از بين مي‌روند. اگر از ناهماهنگي اين اندام رنج مي‌بريد، بهتر است از بعضي خوراكي‌هاي طبيعي كمك بگيريد.

 

  تأثير چربي‌ها در بدن

مصرف چربي‌هاي مضر و بي كيفيت براي سلامتي خطرناك است و مي‌تواند سبب افزايش كلسترول، چاقي و بيماري‌هاي قلبي عروقي شود. با اين حال بايد توجه داشت، چربي ماده تامين كننده انرژي است و به همين دليل نمي‌توان آن را به طور كلي از برنامه غذايي حذف كرد. در اين صورت بدن مجبور نخواهد بود كه گلوكز را به چربي تغيير حالت دهد. چربي از اندامهاي بدن در برابر آسيبها و جراحتها محافظت و به حفظ دماي بدن كمك مي‌كند. همچنین زماني كه مصرف ويتامين C كافي نباشد، چربي‌ها نقش محافظتي براي شريانها نيز دارند؛ زيرا بدن كلاژن‌هايي با كيفيت بد را توليد مي‌كند.

مصرف چربي‌هاي مفيد براي حفظ سلامتي همه ضروري است، اما براي افرادي كه دچار اضافه وزن، افزايش كلسترول و بيماري‌هايي نظير ديابت هستند، اهميت بيشتري پيدا مي‌كند. مصرف اين نوع از چربي‌ها سبب احساس بهتر در خلق و خو، اعتماد به نفس و مقابله با افسردگي مي‌شود. پس از همين امروز تصميم بگيريد، چربي‌هاي مضر شكمي را كاهش دهيد، روغنهاي سالم و مفيد را در برنامه غذايي خود بگنجانيد، تغذيه متعادل داشته باشيد و هر روز ورزش كنيد.

خوراكي‌هايي كه مي‌توانند در كاهش چربي‌ها در بافت شكم مؤثر باشند عبارتند از:

- روغن زيتون

بهترين روغن موجود، روغن زيتون است بخصوص نوع خالص كه تحت فشار سرما استخراج شده باشد كه كيفيت عالي دارد. اين روغن دارای چربي‌هاي غير اشباع است كه براي بدن مفيد خواهد بود. همچنين براي افرادي كه رژيمهاي بدون روغن را دنبال مي‌كنند، سرشار از ريز مغذي‌هاست. روغن زيتون موجب همگون‌سازي ريز مغذي‌ها، سنتز هورمونها و كاهش كلسترول مي‌شود. البته نبايد براي پخت غذا استفاده شود؛ زيرا تركيبات آن بر اثر گرما تغيير مي‌يابد.

- بادام

اين ميوه خشك دارای مقدار قابل توجهي پروتئين، فيبرها و كلسيم است. با این حال انرژي مورد نياز بدن را نيز تامين مي‌كند. به افرادي كه رژيم گياهخواري دارند و ورزشكاران حرفه‌اي توصيه مي‌شود، حتماً بادام را در برنامه تغذيه خود داشته باشند. بادام متابوليسم بدن را فعال مي‌كند و موجب كنترل سطح قند خون مي‌شود. بادام منبع غني از امگا 3 محسوب مي‌شود و تاثير محافظتي در برابر بيماري‌هاي مرتبط با چاقي دارد. اين ميوه خوشمزه را مي‌توان به تنهايي، همراه با كيك، شيريني‌ها و شير مصرف كرد.

- جو دوسر

يكي از بهترين خوراكي‌ها در رژيم‌هاي لاغري جو دوسر است؛ زيرا احساس سيري را به همراه دارد. جو دوسر سرشار از پروتئين و فيبرهاست و خوراكي
 ايده آلي براي صبحانه محسوب مي‌شود. براي كاهش كلسترول و تصفيه خون مفيد است؛ زيرا تركيباتي دارد كه به دفع مواد سمي و چربي‌ها از بدن كمك مي‌كند.

- كلم بروكلي

خوراكي ايده آل براي تكميل رژيم غذايي لاغري كلم بروكلي است. اين نوع كلم براي نايژه‌ها مفيد بوده و دارای فيبرها، ويتامين C و كلسيم است. همه اين ريز مغذي‌ها به گونه‌اي عمل مي‌كنند كه چربي‌ها جذب كمتري در روده‌ها داشته باشند و در شريانها جمع نشوند. كلم بروكلي همچنين هضم صحيح غذاها را نيز تسهيل مي‌كند. همچنین كالري كمي دارد و سيستم ايمني را تقويت مي‌كند.

- تمشك

اين ميوه خوشمزه قرمز دارای مقدار زيادي آب و فيبرهاست و توصيه مي‌شود هميشه مصرف گردد. در هنگام خوردن تمشك، بدن مجبور است انرژي بيشتري توليد كند و در واقع فاقد كالري است. افزون بر این، تمشك سبب فعال شدن جريان خون و تنظيم مقدار سديم مي‌شود. اين ميوه فلاونوئيدها و آنتوسيان دارد كه مانع از جذب قند و چربي در بدن مي‌گردد.

- ماهي آزاد

ماهي آزاد يكي از بهترين منابع امگا 3 است. در هنگام مصرف اين ماهي افزون بر اينكه پروتئين بدن تأمين مي‌شود، به توليد كلسترول خوب، هورمونها و صفرا نيز كمك مي‌كند. دارای مقدار بالايي ويتامين D است، براي سيستم عصبي مفيد
 می باشد، متابوليسم بدن را فعال مي‌كند و موجب سوخت و ساز چربي‌هاي اضافي شكمي مي‌شود. اسيدهاي چرب امگا 3 نمي‌گذارند چربي‌ها در بدن تجمع يابند. بهتر است ماهي پرورشي مصرف كنيد؛ زيرا مزيت چنين ماهي‌هايي اين است كه سرب و ديوكسين ندارند كه دو ماده مضر آب دريا هستند.

- چاي سبز

بهترين چربي سوز براي بدن را بايد چاي سبز دانست. چاي سبز نيز مانند ديگر انواع چاي، هضم غذا را تسهيل مي‌كند؛ زيرا آب و گرما را به بدن مي‌رساند. نوشيدن چاي پس از ناهار يا شام تا حدي عملكرد روده‌ها را تسهيل مي‌كند و دماي بدن را كاهش مي‌دهد كه اين مسأله به از بين رفتن كالري كمك خواهد كرد. چاي سبز محرك بدن است، فشار خون را پايين مي‌آورد، مقدار گلوكز خون را تنظيم مي‌كند، راديكال‌هاي آزاد را از بين مي‌برد و جذب كلسيم در استخوانها را تسهيل مي‌كند. اين چاي  دارای آنتي اكسيدانهايي به نام كاتچين و پلي فنول‌هاست كه به كنترل هورمونها از جمله هورمون استرس كمك مي‌كند. چاي سبز تغيير حالت قند به چربي را كاهش مي‌دهد. به رغم همه اين خواص بي نظير توجه داشته باشيد كه بيش از سه فنجان در طول روز ننوشيد!

 

 بدترين خوراكي‌هاي زمينه ساز چربي‌هاي شكم

اسيدهاي چرب ترانس در بروز چربي‌هاي شكمي بسيار مؤثرند. اين چربي‌ها در بعضي از مارگارين‌ها، بيسكويت‌ها و خوراكي‌هايي كه اساسا از روغن‌هاي هيدروژنه تهيه مي‌شود، وجود دارد. آزمايشها ثابت مي‌كند، تغذيه با اسيدهاي چرب ترانس نسبت به چربي‌هاي غير اشباع تك مولكولي سبب افزايش 30 درصدی چربي بيشتر در بافت شكمي مي‌شود.

 ورزش را فراموش نكنيد!

اگر خواستار رسيدن به تناسب اندام هستيد، بايد روي تمرينات ورزشي حساب ويژه‌اي باز كنيد. ورزش نه تنها موجب تقويت بافتهاي شكم و كاهش چربي‌هاي اين اندام مي‌شود، بلكه استرس و انسولين را نيز كاهش مي‌دهد. بالا رفتن انسولين خون موجب افزايش كورتيزول؛ هورمون ضد تنظيمي مي‌شود. افزايش چربي‌ها مساوي است با افزايش انسولين و در نتيجه افزايش هورمون كورتيزول كه در نهايت به تجمع چربي در بافت شكمي
 مي‌انجامد.

 

 

منبع: www.shahrekhabacom

Go to top